Yritysteema
Samimatkoilla kädet täynnä työtä
”Kaikki kuljettajat ovat täystyöllistettyjä, uusia ei ehdi rekrytoida ja kouluttaa niin nopeasti, kuin olisi tarvetta. ” Sami Kaikkosen tulevaisuuden suunnitelmissa on saada yrityksen kasvu hallintaan ja uusia liiketoimintaoppeja käytäntöön yhdessä henkilökunnan kanssa.
Samimatkojen yrittäjältä Sami Kaikkoselta Juuasta onnistuin saamaan salamahaastattelun puhelimitse elokuussa. Vuonna 2020 yrityksen työtilanne notkahti koronan vuoksi, mutta nyt yrityksellä on pikemminkin työvoimapulaa.
-Meillä on haasteita saada osaavaa työvoimaa riittävästi, tai ainakaan nopeasti. Helposti menee puoli vuotta, jos kuljettaja pitää ensin kouluttaa.
-Ratkaisevasti tilanteeseen vaikuttaa ammattipätevyysuudistus, joka tuli jokunen vuosi sitten. Ellei pohjalla ole linja-auton ajo-oikeutta, se vaatii minimisään 140 tunnin koulutuksen. Pätevyyttä täydennetään viiden vuoden välein jatkokoulutuksella. Traffica järjestää viisipäiväisiä ammattipätevyyden täydennyskoulutuksia Joensuussa. Heidän kauttaan olemme järjestäneet kaksi tällaista lyhytkoulutusta. Muutamia kuljettajia olemme saaneet Riverian työharjoittelun kautta.
-On niitä, jotka mielellään tekisivät lisätöitä harrastuksenaan, mutta koulutuskustannus ei kannata, jos tekee vain muutaman keikan vuodessa. Työllistymisen pitäisi olla varmaa.
Yrityksen sesonkiaikaa on koulujen lukukausi. Kuljettajat ovat arkipäivät kiinni kouluajoissa, joten viikonloppujen tilausmatkoihin olisi tarvetta varahenkilöille.
-Kotimaassa teemme pääasiassa lyhyitä retkiä lähialueille, ja nyt elokuussa esimerkiksi Ahvenanmaalle ja syyskuun alussa Ylläkselle. Teatteri- ja muut tilausmatkat painottuvat kesään ja muulloin viikonlopuille. Tarjoamme kuljetuksia esimerkiksi urheiluseuroille ja eläkeläisryhmille. Lisäksi ovat valmismatkat sekä kotimaan että lähimaiden kohteisiin. Valmismatkoissa pyrimme tarjoamaan reissuja kotikulmilta useimmilta Itä-Suomen paikkakunnilta sekä pitämään hinnat kohtuullisina ja ohjelmat mielenkiintoisina.
Yrityksellä on autoja liikenteessä kuudella paikkakunnalla.
-Juuasta kaksi kuljettajaa kulkee Nurmeksessa, muuten pääosin kaikki toimivat oman asuinkuntansa alueella. He hoitavat koulukyydit, koulujen lomien aikana muuta ja viikonloppuisin mahdollisuuksien mukaan tilausajoja.
-Yksi auto on mukana Itä-Suomen taksivälityksessä Enon ja Joensuun alueella ja palvelee myös Kelan ja Matkojenyhdistelykeskuksen (MYK) kyydeissä. Lisäksi kaksi autoa hoitaa näitä kuljetuksia Tuupovaarassa sekä Juuassa ja Lieksassa.
Samimatkojen palkkalistoilla on Kaikkosen lisäksi 16 henkeä, joista kaksi toimistolla ja loput kuljettajia. Toimistotyöntekijöistä toinen on osa-aikainen, kaikki muut kokoaikaisia. Lisäksi on jonkin verran satunnaisia keikkoja tekeviä kuljettajia, joita tarvittaisiin lisää.
Pelisilmää ja oma-aloitteisuutta
Uusia työntekijöitä on löytynyt kyselemällä omalta henkilökunnalta. Rekrytointeja on helpottanut, kun etukäteen on saanut taustatietoa ja osviittaa henkilön sopivuudesta matkapalvelutehtävään.
-Viime syksynä palkkasin kuusi uutta kuljettajaa, ilman että tarvitsi tehdä yhtään työpaikkailmoitusta.
-Tehtävissämme auttaa sosiaalisuus ja pelisilmä erilaisten ihmisten kanssa toimittaessa. Vaaditaan oma-aloitteista ja vastuullista työskentelyä, kun kuljettajat toimivat itsenäisesti eri paikkakunnilla ja reissuilla, toki toimistosta annamme taustatukea. Tärkeää on myös motivaatio ja palveluhenkisyys.
Korona-ajan kehittämistuen avulla Samimatkat rakensi verkkokaupan, uudisti verkkosivunsa. Samalla yritys tuotteisti ohjelmallisempia matkoja eri kohderyhmille ja alueille.
-Firman pelastamiseen tuesta ei ollut apua. Aikamoiset haasteet oli selvitä juoksevista kuluista ja saada laskut maksettua. Autot olivat viisi kuukautta seisontavakuutuksella ja kuskit pakkolomalla takseja lukuun ottamatta. Kotisivu-uudistuksesta saadaan kuitenkin hyötyä, kunhan matkailu elpyy.
Pakko päästä tien päälle
Autot ja matkailu ovat aina olleet Sami Kaikkosen sydäntä lähellä. Hetken aikaa tehdastyötä kokeiltuaan hän lähti Joensuuhun taksinkuljettajakurssille, ajoi taksia Juuassa ensin renkinä, sitten 10 vuotta yksinyrittäjänä, kunnes hankki pikkubussin ja laajensi toimintaa vähitellen.
-Se lähti siitä, että piti saada työpaikka itselle.
Ajatuksia liiketoiminnan kehittämiseen Sami Kaikkonen on saanut Pohjois-Karjalan kauppakamarin koulutuksesta.
-Koulutus avasi uusia ajatuksia ja on toiminut itselleni motivaattorina. Siinä näki ulkopuolisen silmin, miltä oma toiminta näyttää. Yrityksen arvo on laitettu paperille, vertailtu muihin yrityksiin, suunnitelmia tehty, käyty läpi työntekijöiden ohjeistukset, viritelty eri paikkakuntien toimintaa. Henkilöstön nettipalavereja käynnistetään, kunhan kasvu saadaan hallintaan ja päästään siihen pisteeseen, että liiketoiminta pyörii sujuvasti.
-Kuulumme myös Suomen yrittäjiin, jonka kautta olen käynyt muutamia koulutuksia ja käyttänyt asiantuntijapalveluita.
Teksti: Eeva Hirvola-Kostamo
Samimatkojen yhteistyökumppanuuksia:
- Hotellit
- Laivayhtiöt, myös tilaus- ja valmismatkoissa
- Ohjelmanjärjestäjät
- Korjaamoita, huoltamoita
- Alihankintaa linja-autoyhtiöille
- Toisten yrittäjien tuurausapu puolin ja toisin